Komitet Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN
Komitet Epidemiologii i Zdrowia Publicznego PAN
Komitet Rozwoju Człowieka PAN
Rada Programowa ds. Promocji Zdrowia i Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży

Warszawa, dnia 25 marca 2011 r.

List wysłany
do rektorów i dziekanów
szkół wyższych prowadzących kształcenie
na kierunku wychowanie fizyczne

Zwracamy się z prośbą o dostosowanie  programów studiów na kierunku wychowanie fizyczne do wymagań wynikających z nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zawartej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2009, Nr 4, poz. 17). Podstawa ta wprowadziła zasadnicze zmiany w koncepcji, treściach i sposobach realizacji wychowania fizycznego w szkole. Jej wdrażanie rozpoczęto we wrześniu 2009 r. w klasach pierwszych szkół podstawowych i gimnazjów, a zakończy się ono w 2016 r.

Polski system edukacji oczekuje przygotowania nauczyciela wychowania fizycznego zorientowanego na wspieranie ucznia w jego samodzielnych poszukiwaniach, związanych z dbałością o ciało i zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne. Przyjęto, że wychowanie fizyczne pełnić będzie w szkole wiodącą rolę w realizacji edukacji zdrowotnej. Równocześnie poprzez wyróżnienie oczekiwanych kompetencji ucznia dostrzeżono potencjalne związki wychowania fizycznego z kształtowaniem umiejętności psychospołecznych ważnych dla procesu kształcenia ogólnego oraz dla zdrowia  dzieci i młodzieży.

Podstawa programowa wyznaczyła całkowicie nowe zadania dla nauczycieli wychowania fizycznego, zwłaszcza w zakresie edukacji zdrowotnej. Nie były one uwzględniane w dotychczasowym ich kształceniu. Dlatego skuteczne wdrożenie do praktyki szkolnej nowej podstawy programowej wychowania fizycznego wymaga uruchomienia intensywnego procesu dostosowawczego, zarówno w odniesieniu do pracujących nauczycieli, jak i studiów na kierunku wychowanie fizyczne. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to wymagać wielu nowych, działań organizacyjnych, a także pilnego uruchomienia procesu dokształcania nauczycieli akademickich do podjęcia nowych zadań.

Z wyrazami szacunku

Prof. dr hab. Marek Woźniewski
Przewodniczący Komitetu Rehabilitacji, Kultury Fizycznej
i Integracji Społecznej PAN

Prof. dr hab. med. Wanda Kawalec
Przewodnicząca Komitetu Rozwoju Człowieka PAN

Prof. dr hab. med. Jan Zejda
Przewodniczący Komitetu Epidemiologii i Zdrowia Publicznego PAN.

Prof. dr hab. med. Barbara Woynarowska
Przewodnicząca Rady Programowej ds. Promocji Zdrowia
i Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży